Τετάρτη 29 Αυγούστου 2012

Eισαγγελική έρευνα για το διαγωνισμό της ΝΑΜΣΑ


Δικαίωση του Πέτρου Κουσουλου
Την παρέμβαση της εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών προκάλεσαν οι αποκαλύψεις της zougla.gr σχετικά με τη μεθοδολογία που ακολουθήθηκε στη διενέργεια του διαγωνισμού για την προμήθεια μισθωμένων ελικοπτέρων δασοπυρόσβεσης της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας μέσω του Νατοϊκού Οργανισμού, ΝΑΜSA.
Με εντολή της προϊσταμένης της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών, κυρίας Ελένης Ράϊκου, δυο εισαγγελικοί λειτουργοί (οι κ.κ. Αντώνης Ελευθεριάνος και Πόπη Παπανδρέου) ανέλαβαν τη διενέργεια της ποινικής προκαταρκτικής εξέτασης προκειμένου να διαπιστωθούν αδικήματα τα οποία αφορούν τυχόν ζημία του ελληνικού Δημοσίου.
Η συγκεκριμένη εξέλιξη αποτελεί ακόμη μία πινελιά στο καμβά των υποθέσεων που διερευνούνται από τη Δικαιοσύνη και αφορούν την Πυροσβεστική Υπηρεσία. Ήδη μέχρι σήμερα έχουν ασκηθεί κακουργηματικές διώξεις σε δεκάδες πρόσωπα (αξιωματικούς του Σώματος και στελέχη του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη) για τρεις διαφορετικές δικογραφίες, ενώ παραμένουν ανοιχτές δυο ακόμη υποθέσεις.
Εν τούτοις αυτή τη φορά στο μικροσκόπιο της εισαγγελικής έρευνας μπαίνουν οι «ανορθογραφίες» που παρατηρήθηκαν κατά τη διάρκεια του διεθνούς διαγωνισμού, λύση στην οποία προσέφυγε η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη παραδεχόμενη –εμμέσως πλην σαφώς- την αδυναμία τήρησης διαφανών διαδικασιών στους εγχώριους διαγωνισμούς για τη μίσθωση ελικοπτέρων που γίνονταν τα προηγούμενα χρόνια.
Κατά πληροφορίες, στο πλαίσιο της έρευνας θα κληθούν να καταθέσουν όλοι οι αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες, από Ελλάδα και εξωτερικό, οι οποίοι ασχολήθηκαν με το διαγωνισμό, τα στελέχη της Πυροσβεστικής, ενώ ένα από τα ερωτήματα που θα κληθούν να απαντηθούν είναι ο τρόπος επιλογής των επτά ελικοπτέρων μεσαίου τύπου Κa 32 από την εταιρεία Skylink καθώς και το κριτήριο των 60 ωρών που χρησιμοποιήθηκε για τη σύγκριση των προσφορών των εταιρειών.
Οι «περίεργες» αποφάσεις
Από τα έγγραφα ντοκουμέντα τα οποία δημοσίευσε η zougla.gr προέκυψαν αρκετά «σκοτεινά» σημεία για τη μεθοδολογία που ακολουθήθηκε κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού. Τα περισσότερα από αυτά αποτυπώνονται και στο διαβαθμισμένο εισηγητικό σημείωμα της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας με ημερομηνία 14 Ιουνίου 2012 το οποίο υπεγράφη ιεραρχικά από τους αξιωματικούς του Σώματος.
Σε αυτό καταγράφεται ότι στο διεθνή διαγωνισμό χρησιμοποιήθηκαν «ειδικά» κριτήρια για τη σύγκριση των τιμών των εταιρειών με αποτέλεσμα να μην προκριθεί η πλέον οικονομική προσφορά, αλλά και ότι απέκλεισε από κάθε διαδικασία επιλογής την ελληνική κυβέρνηση η οποία περιορίστηκε σε ρόλο «κομπάρσου».  
Οι συντάκτες του σημειώματος καταγγέλλουν ότι από το φάκελο του διαγωνισμού προέκυψε ότι η ΝΑΜSA και η Skylink σύναψαν συμβόλαιο στις 31-5-2012 χωρίς τη σχετική έγκριση από πλευρά της φυσικής και πολιτική ηγεσίας της Πυροσβεστικής, ενώ επισημαίνουν, ωστόσο, ότι λόγω ελλείψεως χρόνου το ελληνικό Δημόσιο είναι αναγκασμένο να δεχθεί τη συγκεκριμένη λύση.
Από το ιστορικό του συγκεκριμένου διαγωνισμού ο οποίος –κατά παράβαση- χαρακτηρίστηκε «απόρρητος» με αποτέλεσμα οι έλληνες φορολογούμενοι να μην πληροφορούνται τα χρήματα που ξοδεύονται από την κρατικό κορβανά, αποκαλύπτονται αντιφατικές αποφάσεις σχετικά με το ποια εταιρεία πρέπει να αναλάβει το «έργο», μεθοδεύσεις σχετικά με τα κριτήρια που πρέπει να τηρηθούν ενώ εξάγεται και ένα συγκλονιστικό συμπέρασμα: Ότι τον πρώτο και τελευταίο λόγο για το που θα δαπανηθούν τα χρήματα του ελληνικού λαού στον τομέα της εκμίσθωσης ελικοπτέρων δεν είχε το ελληνικό κράτος αλλά ένας υπάλληλος του Νατοϊκού Οργανισμού!
Η διαδικασία
Στις 11 Μαϊου 2012 ολοκληρώθηκε, στο Λουξεμβούργο, η αξιολόγηση των προσφορών των εταιρειών. Την ίδια ημέρα υπεγράφη πρακτικό (από στελέχη της NAMSA και κλιμάκιο της Π.Υ.) που έκρινε ως πλέον συμφέρουσα την προσφορά μιας ελληνικής εταιρείας.
Στις 21 Μαϊου 2012 ο κ. Ελευθέριος Οικονόμου, πρώην υπουργός Προστασίας του Πολίτη, στηριζόμενος στο υπογεγραμμένο από τα στελέχη της NAMSA και της Π.Υ. έγγραφο, υπέγραψε την υπ. αριθ. 25895 απόρρητη απόφαση η οποία ενέκρινε τα ποσά τα οποία έπρεπε να εκταμιευθούν από το ελληνικό Δημόσιο για τη μίσθωση των ελικοπτέρων βαρέως και μεσαίου τύπου. Παρόλο που στην απόφαση –για ευνόητους λόγους- δεν ονοματίζεται η εταιρία, μια απλή σύγκριση της προσφοράς της ελληνικής εταιρείας και της ανάλυσης κόστους που γίνεται στο απόρρητο έγγραφο πιστοποιεί την εταιρεία που επελέγη.
Ωστόσο στις 31 Μαϊου ο Νατοϊκός Οργανισμός, κάνει στροφή 180 μοιρών και γνωστοποιεί ότι για λόγους «εξισορρόπησης της παραγωγής» αποφασίζει να συμβληθεί με την εταιρεία Skylink.
Μάλιστα παραδέχεται ότι κάλεσε την συμβαλλόμενη εταιρεία να βελτιώσει την προσφορά της, προκειμένου να γίνει ανταγωνιστική με εκείνη της ελληνικής εταιρείας που είχε επιλεχθεί. Μια ημέρα αργότερα κοινοποιεί τη συγκεκριμένη απόφαση και στην ελληνική ηγεσία η οποία θα έπρεπε να είχε και τον τελευταίο λόγο. Τα πράγματα όμως δεν εκτυλίχθηκαν έτσι καθώς τα ελικόπτερα ήρθαν στη χώρα μας χωρίς να είναι ενήμερη η ελληνική πλευρά.
Το διαβαθμισμένο έγγραφο αναφέρει χαρακτηριστικά: «… Περαιτέρω ενημερωθήκαμε, αίφνης, από 6-6-2012 μέσω email από τη ΝΑMSA ότι ο ελάχιστος συμβατός μειοδότης είναι η εταιρεία Skylink και η κινητοποίηση (προς ανάπτυξη της χώρας μας των δυο πρώτων ελικοπτέρων) είναι ήδη σε εξέλιξη. Κατόπιν πληθώρας emails και τηλεφωνικών επικοινωνιών με υπευθύνους της ΝΑΜSA για παροχή διευκρινίσεων όσον αφορά απαίτηση δήλωσης επιλεξιμότητας, διαδικασίες μηχανισμού εξισορρόπησης παραγωγής, κτλ, διαπιστώθηκε εκ των υστέρων και πάντως όχι ορθόδοξα ότι έχει συναφθεί συμβόλαιο μεταξύ ΝΑΜSA και Skylink από 31 Μαϊου 2012. Ωστόσο μέχρι σήμερα δεν έχει δοθεί καμία συγκατάθεση στη NAMSA, ούτε έχει εκδοθεί απόφαση αποδοχής της συγκεκριμένης οικονομικής προσφοράς».
Στη συνέχεια του εγγράφου επισημαίνεται, παράλληλα, ότι σε περίπτωση που η Ελλάδα δεν ακολουθούσε τις «διαταγές» του συγκεκριμένου υπαλλήλου της NAMSA θα ήταν υποχρεωμένη να καταβάλλει αποζημίωση στην εταιρεία, ενώ υπάρχει και μια έμμεση παραδοχή του γεγονότος ότι η συγκεκριμένη επιλογή δεν ήταν η πλέον συμφέρουσα καθώς στις 13-6-2012 o Nατοϊκός Οργανισμός ενημερώνει τους έλληνες αξιωματούχους ότι θα προσπαθήσει να βρει μια «φιλική λύση» σε περίπτωση που το κόστος διογκωθεί!
Το colpo-grosso με τις πτητικές ώρες
Το οξύμωρο της υπόθεσης, όπως ομολογούν εν’ ενεργεία, αξιωματικοί της Πυροσβεστικής και καταγράφεται και στο απόρρητο σημείωμα είναι τη μεθόδευση που ακολουθήθηκε με τις ώρες πτήσης.
Παρά το γεγονός ότι το 2011 ο μέσος όρος πτήσης των μεσαίου τύπου ελικοπτέρων ήταν 87.1 ώρες και την τελευταία πενταετία τα ίδια τύπου ελικόπτερα επιχειρούν 75 ώρες μέσο όρο, η σύγκριση των προσφορών στο διαγωνισμό της NAMSA έγινε βασισμένη στις 60 ώρες πτήσης. Οι ιθύνοντες νόες βέβαια γνώριζαν ότι το φετινό καλοκαίρι αναμένεται ιδιαίτερα θερμό και ότι λόγω των ελλείψεων στα πτητικά μέσα τα μεσαίου τύπου ελικόπτερα θα ξεπερνούσαν τις 60 ώρες πτήσης.
Στελέχη της Π.Υ. κάνουν λόγο για απρόκλητη «μεθόδευση» του διαγωνισμού που είχε ως σκοπό να ευνοηθεί η συγκεκριμένη εταιρεία ή τέλος πάντων να ζημιωθεί το ελληνικό δημόσιο. Υπενθυμίζουν ότι τα παλαιότερα έτη τα συμβόλαια με τις fix τιμές αφορούσαν 90 ημέρες για 90 ώρες φέτος υπεγράφησαν συμβόλαια για 120 ημέρες με 60 ώρες πτήσης και θέτουν τα εξής ερωτήματα:
«Πως γίνεται να αυξάνονται οι ημέρες του συμβολαίου σε 120 και να μειώνονται οι ώρες πτήσεις σε 60;  Γιατί δεν λήφθηκε υπ’ όψη το ότι φέτος θα είχαμε πολύ λιγότερα δικά μας μέσα για εναέρια πυρόσβεση λόγω του προβλήματος με τα Canadair υπολογίζοντας τις ώρες στις 60, κάτω και από τον μέσο όρο;  Μήπως ήξεραν κάτι περισσότερο οι εταιρείες που έδωσαν μεγάλη προσφορά για τις επιπλέον ώρες;».
Είναι ενδεικτικό ότι από το φάκελο του διαγωνισμού προκύπτει ότι παρόλο που οι προσφορές των δυο εταιρειών ήταν παρεμφερής σε ό, τι αφορά το fix πακέτο (των 60 ωρών) οι διαφορές είναι χαώδεις όταν υπολογίζονται οι εξτρά ώρες. Η Skylink, η οποία και επελέγη έδινε τιμή ώρας 4.200 € ενώ η άλλη εταιρεία μόλις 1.500 / ώρα.
«Ενώ λοιπόν η προσφορά της ελληνική εταιρείας ήταν 857.500 € ανά ελικόπτερο (για 120 ημέρες, 60 ώρες πτήσης και 15 ημέρες επέκταση συμβολαίου)  και της SKYLINK ήταν 860.000 €, στις 100 ώρες οι αντίστοιχες τιμές ήταν 890.000 € και 989.500 €! Άλλο 2.500 € διαφορά, και άλλο 99.500 €», επισήμανε ανώτατος αξιωματικός του Σώματος.
Χωρίς τα απαραίτητα πιστοποιητικά
Εξίσου σοβαρό κρίνεται από την ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη το γεγονός ότι η εταιρεία με την οποία συνεβλήθη τελικά το ελληνικό Δημόσιο δεν έχει στο όνομά της το αρμόδιο Πιστοποιητικό Αερομεταφορέα (A.O.C.), καθώς και ότι δεν έχει την απαραίτητη εμπειρία στη δασοπυρόσβεση καθώς στην επίσημη ιστοσελίδα της δεν αναφέρει ότι παρέχει τη συγκεκριμένη υπηρεσία για την οποία συνεβλήθη με την Ελλάδα.
Παράλληλα εντύπωση προκαλεί η είδηση ότι οι έλεγχοι στα ελικόπτερα που παρελήφθησαν και σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες καταδεικνύουν σοβαρές ελλείψεις, δεν πραγματοποιούνται από το αρμόδιο κλιμάκιο της ΥΠΑ αλλά από δυο στελέχη της Πυροσβεστικής (το ένα μάλιστα είναι υπόδικο), ενώ οι επιθεωρήσεις δεν έγιναν κατά την παράδοση των ελικοπτέρων αλλά αφότου ξεκίνησαν να επιχειρούν.
Σαν κατακλείδα σε όλα αυτά έρχεται να προστεθεί και το γεγονός ότι από τα κρατικά ταμεία θα εκταμιευθούν 553.125 ευρώ για το λόγο ότι τρία από τα επτά ελικόπτερα θα μείνουν στη χώρα μας μέχρι και τις 30 Οκτωβρίου, δηλαδή ένα μήνα μετά τη λήξη της αντιπυρικής περιόδου, χάρη στο περιβόητο συμβόλαιο των 120 ημερών.  
Υπενθυμίζεται ότι για παρεμφερή υπόθεση, εκείνη της επιχείρησης επέκτασης της σύμβασης για ένα ελικόπτερο, ο Οικονομικός Εισαγγελέας, κ. Γρηγόρης Πεπόνης άσκησε πριν από λίγο καιρό κακουργηματικές διώξεις εναντίον συγκεκριμένων προσώπων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου